Facebook har i åratal samlat på sig användardata och är nu redo att köra igång hypertargeting.
Varje gång du uppdaterar din status, läser ett inlägg, går med i en grupp, läser ett meddelande, klickar på en like-knapp på Facebook eller klickar på en av de miljontals sidor som använder knappen lagrar Facebook din data till annonsprofil. Vissa forskare påstår att Facebook vet mer om dig än din närmaste vän.
Facebook kommer nu att erbjuda annonsörer hypertargeting, dvs möjligheten att nå målgrupper baserat på mycket detaljrika kriterier.
Hypertargeting är Facebooks senaste försök i att differentiera sig gentemot aktörer som Google, Twitter, Microsoft och andra. Skillnaden mellan de andra aktörerna är att Facebook inte är lika blyg med sin data. För Facebook är en gratistjänst i utbyte mot din data. Den datan använder Facebook för att skapa den mest datadrivna annonsaffären i världshistorien – en affär som du villigt deltar i.
Självklart vill Facebook blidka skyddare av personuppgifter och även ge användare ett val att slippa bli alltför förföljda.