Den sociala fotoappen Snapchat kickade tidigare i år igång sin nya algoritm, som i stort sett är företagets första steg till så programmatisk annonsering. Men hur ser den ut “under huven”?
Snapchats annonsplattform har varit på gång ett längre tag, och även om den hade premiär i juni så är det först nu man visar hur den egentligen fungerar.
AdWeek har gått igenom API:n, och några av de saker man “upptäckt” är;
- Man tillåter “A/B-tester”; annonsörerna kan experimentera med olika koncept kring innehåll samtidigt, och anpassa sitt köpande eftersom.
- Riktad reklam, eller “targeting” kommer bland annat att bestå av matchande e-post adresser i de fall företagen har egna konsumentlistor. Det finns också en intressebaserad modell som ska underlätta annonsörens letande. Man livar också nyare teknik, så kallad “sequential messaging” i framtiden.
- De webbaserade kontrollpanelerna låter annonsörerna få koll på sådant som antalet videovisningr och hur länge man tittat på dem, rapporterat till sig i realtid.
API:n har enligt AdWeek flera lovande möjligheter (spana in artikeln här), även om en del av detta fortfarande inte är färdigt.
Många annonsörer hoppas dock på att de möjligheter som den nya API:n lovar att ge i form av intressebaserad targeting ska hjälpa dem att nå den så hett eftertraktade åldersgruppen känd som “millennials”.