Criteo har släppt en rapport kring de senaste trenderna inom e-handel i samarbete med analys- och undersökningsföretaget Ovum: The Future of E-commerce: The road to 2026. Rapporten går på djupet med de trender som kommer att forma detaljhandelslandskapet under de kommande tio åren.
Nedan är de fem e-handels-trender som kommer att forma detaljhandelslandskapet under de kommande tio åren.
Allt suddigare gränser mellan fysiska butiker och internetbutiker
2026 kommer den redan suddiga gränsen mellan fysiska butiker och detaljister på internet ha suddats ut. Många online-återförsäljare kommer att försöka bygga ut ytterligare partnerskap med ”offline-företag”, för att möjliggöra “click and collect”-upplägg i större utsträckning. Våra upplevelser online kommer i allt större utsträckning att flytta in i den verkliga, fysiska världen, samtidigt som fysiska butiker kommer att handla allt mer om att bygga varumärkeskännedom och relationer direkt med konsumenterna – med allt mindre fokus på det faktiska inköpet av en produkt. Samtidigt kommer butikskedjor att fortsätta minska den totala fysiska butiksytan, deras investeringar kommer istället ligga på online-försäljning.
I framtiden kommer tekniklösningar inom AR (augmented reality), snarare än virtuell verklighet (VR), ha en står inverkan på detaljhandelsupplevelsen. AR är bättre lämpad att sudda ut gränserna mellan den fysiska och den digitala världen och ge kunder på nätet en ’riktig butiksupplevelse’. Detta minskar antalet returer, och de kostnader det medför, genom att konsumenterna kan “prova innan de köper”.
Mobile first-annonsering
Omsättningen för global mobilannonsering kommer att öka från dagens 226 miljarder dollar till hela 639 miljarder dollar 2019. Idag sker mest mobil annonsering via den mobila webben, men i framtiden kommer reklam i appar och direkta samtal mellan varumärket och konsumenten att ta över. Mobilen kommer snart också att bli den dominerande kanalen för lojalitetsprogram och utmärkelser. Detta kommer inte bara att gynna återförsäljarna, det kan också bidra till att förbättra service, leverans och kundtillfredsställelse. Användningen av mobila betaltjänster förväntas också öka i snabb takt, från ca 453 miljoner dollar till 2 miljarder dollar 2019.
Personifierade shoppingupplevelser
2026 kommer konsumenterna att förvänta sig personliga on-demand-upplevelser i alla kanaler och i alla delar av köpprocessen, de kommer också i hög grad acceptera att detta möjliggörs genom att dela med sig av sina personuppgifter. När återförsäljare förbereder sig för 2026 kommer de att behöva skapa övertygande och personliga varumärkesupplevelser i realtid. I takt med att detaljhandeln blir allt mer mobilcentrerad kommer bredden och djupet av de insikter man kan få fram ur tillgängliga kunddata fortsätta att växa, vilket gör det möjligt för återförsäljare att bygga betydligt mer komplexa bilder av sina kunder och bygga sitt arbete i enlighet med dessa – oberoende av vilken typ av enhet konsumenterna använder.
Det du ser är vad du får
2026 kommer konsumenterna kräva att varor som annonseras på nätet lever upp till förväntningarna på alla sätt – utan någon som helst skillnad i “passform och känsla” mellan vad de ser och vad de får. Detta sätter stor press på detaljhandeln, och de som inte uppfyller förväntningarna kommer att försvinna.
De vet var du bor
2026 kommer konsumenterna att leva i en tillvaro där sakernas Internet (IoT), kommer att vara en del av vardagen. Tack vare appar som Uber är konsumenter idag vana vid att dela med sig av sin position. Inom kort kommer e-handeln dra möjlighet av detta beteende för att bygga den ultimata shoppingupplevelsen. Företagen kommer använda sig av algoritmer för att övervaka vad vi surfar på likväl som de tar reda på var konsumenterna är när de surfar, vilket innebär snabb, och otroligt riktad marknadsföring, som i sin tur skickas direkt till deras mobiltelefoner.
“Konsumenterna förväntar sig nu personliga on-demand-upplevelser i alla kanaler och i alla delar av köpprocessen. När mobila enheter nu står för nästan hälften av alla e-handelstransaktioner i Sverige kommer de återförsäljare som kan fånga upp och rikta sig mot människor snarare än enheter – och leverera skräddarsydda och personliga köpupplevelser både digitalt och i butik – vara de som når framgång.”, säger Andreas Wahlman, Nordenchef på Criteo.