Så förändrar mobilen nyhetslandskapet – fem viktiga punkter

Nyligen ägde Mobile World Congress rum i Spaniens Barcelona. Bland mycket annat diskuterades mobilteknikens verkan på nyhetsrapporteringen. Här kommer därför fem viktiga punkter att hålla reda på när det kommer till de sätt som den mobila plattformen förändrar medielandskapet

Den mobila publiken kommer att erbjuda nya möjligheter inom nyhetsrapportering och interaktivt engagemang. Samtidigt återstår utmaningarna med att göra plattformen mer inkomstbringande.

Nya partnerskap

Arlie Sisson från Condé Nast säger att man ska se till dessa nya partnerföretag för nya lösningar. Den “mobila eran” har gett nya möjligheter för nyhetsmedia att satsa på nya samarbeten och lösningar. Nya tech-företag och nya medialösningar resulterar i nya metoder att öka intäkterna med.

Våga testa nya kanaler.

Demokratiseringen av nyhetsmedia

Jimmy Mayman från AOL konstaterar att “vi måste acceptera att media har blivit demokratiserad”. Det finns “medborgarjournalister” och andra partners som med hjälp av den mobila tekniken kan hjälpa nyhetsorganisationer att undersöka fler områden.

Det finns förstås fortfarande ett stort behov av kritisk granskning, men nu kan man få ut nyhetsbilder från de mest undangömda platser.

Marknadsföringen måste komma ikapp publiken

Samma Mayman påpekar att man inom marknadsföring måste satsa mer på att vara där majoriteten av publiken numera befinner sig, alltså mobilen. Men detta är svårt, säger han, innan man kunnat säkra inkomstkällorna på de mobila plattformarna. Även om majoriteten använder mobilen så kan man inte helt avstå från de traditionella användarna, som fortfarande generar stadiga intäkter.

Läs mer: Nya Facebook Canvas – Instant Articles för annonser

Mer teknologi kräver mer teknologiska investeringar

Medan nyhetsrapporteringen förändras från breda storsändningar till individuella interaktioner, så skapar det utmaningar på den teknologiska fronten, menar Elisabetta Romano, från avdelningen för TV och media på Ericsson. Den komplexa kedjan som levererar videoflödet måste fungera så strömlinjeformat som möjligt  – och det kan kosta.

Vertikala och virtuella videos

Ja, vertikala videos – med tjänster som exempelvis Snapchat ökar den vertikala videons popularitet, trots vad man kanske kunde ha trott för några år sedan. Men inte nog med det – den virtuella tekniken, inklusive 360gradersvideos ger nya spännande möjligheter. Nu kan nyhetsförmedlingen på helt nya sätt ge tittarna inblick i andra människors verklighet.