Arv och tradition och en stark närvaro på sociala medier – det är inte alls så viktigt som många kan tro, när man ska få konsumenternas tillit för sitt varumärke. Detta enligt en analys av 12000 europeiska konsumenter.
Analysen utfördes under den första delen av 2015 av Europanel, som är ett partnerskap mellan GfK och Kantar Worldpanel. De 12 000 deltagarna kommer från nio olika länder i Europa.
Läs mer: Hitta influenser som aldrig säger något ditt varumärke måste skämmas för
Man länkade svaren från dessa konsumenter med köpbeteendet från 150 000 hushåll, med målet att se kopplingen mellan ett varumärkes framgång och dess pålitlighet (trust).
Några av de viktigare punkterna i analysen är att;
- innovation går före närvaro på sociala medier eller påhittiga annonser när det kommer till pålitlighet
- att vara samtida och modern ses som mer tillförlitligt än att ha en lång historia bakom sig
- företag som förlitar sig allt för mycket på prissänkningar riskerar att underminera sin trovärdighet
Mer kan läsas i det senaste numret av tidningen Market Leader.