Så använder vi våra mobiltelefoner i vardagslivet

Google ville veta mer om hur vi använder våra smartphones – så man fick 1000 användare att gå med på en veckolång undersökning. Nu kan man presentera resultatet i en händig graf, och resultatet kan sammanfattas med att mobilen inte bara är poppis; den har också helt förändrat vårt beteende och våra förväntningar på nätet.

Genom att låta dessa 1000 användare fylla i en liten enkät (med frågor kring hur smartphonen hjälpt dem just nu) flera gånger per dag under en vecka så fick Google 14 000 svar. Dessa ger nu en inblick kring sådant som när konsumenter googlar information, köper saker, tittar på något eller helt enkelt gör saker via mobilen, skriver AdWeek.

Det visar sig bland annat att:

  • 92 procent av deltagarna som gjorde efterforskningar kring en produkt på nätet via mobilen gjorde ett köp inom ett dygn
  • 76 procent av dem som googlade saker i närheten besökte en butik inom en dag
  • 96 procent använder mobilen för att tillgodose sina dagliga behov (mot 73 procent som använder sin laptop eller bara 30 procent som använder mobilen)
  • De flesta uppgav att de använder mobilen för att den var närmast till hands – men laptopen ger annars en något “bättre upplevelse” än mobilen (37 mot 36 procent)
  • bara 10 procent läste en papperstidning eller bok när man behövde få information kring något, och 29 procent frågade en annan person om råd

Det fanns också vissa skillnader mellan kön och ålder, som att kvinnor tittade oftare på bilder på nätet och kontaktade företag direkt mer än män, Millenials pratade oftare via meddelandetjänster än andra åldersgrupper och att vuxna över 35 var mer benägna att spana in en försäljares webbsida än unga vuxna (80 mot 70 procent).

Här är då den händiga grafen:

Graf från Adweek