Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

Så använder du push-notiser effektivt

Varje dag bombarderas du av notiser från din telefon. Det kan vara nya mail såväl som korta nyhetsuppdateringar eller vad dina vänner gjort på sociala medier. Ibland kan det kännas för mycket, men studier visar att effektiva push-notiser är bra både för företaget och användaren. Här får du lite tips från några av de största!
Sociala medier är utan tvekan de som oftast skickar ut push-notiser, men det är inte så enkelt som att skicka notiser om allt som händer. Twitter var en av de första att använda bilder och annan ”rik” information i sina notiser, något som visade sig ge en 50 % högre öppningsfrekvens för de bilderna. Det sparar nämligen användaren ett klick om de kan se bilden direkt, istället för att behöva gå in i appen, något som sänker tröskeln för att trycka på notisen.
Twitter har även finjusterat sin algoritm för att hitta rekommenderade konton att följa. Företrädelsevis rekommenderas nu konton som följs och retweetas av många av personens vänner, något som gör personen mer benägen att följa kontot eftersom de inte vill missa något. Dessutom är det viktigt att ge användaren kontroll över sina notiser, och Twitter är noga med att påpeka att användaren själv kan justera push-notiserna.
Trots att Snapchats VD Evan Spiegel uttalat sig negativt om att använda push-notiser som ett ”growth-hack” förekommer så klart push-notiser på Snapchat. De har dock försökt göra notiserna mer lika en vanlig konversation, och informerar om när en annan användare skriver. Detta gör att personen väntar kvar för att se vad den andre vill skicka, vilket liknar turtagningen i en konversation IRL. Det gör dessutom att användarna stannar kvar längre i appen, istället för att gå ur, och sedan gå in igen när andra skickat något.
Instagram har å andra sidan försökt minska antalet push-notiser som de skickar ut till användarna. Istället fyller de notiserna med massor av information, för att varje notis ska bli mer värdefull. Det gör att användarna inte blir avtrubbade, utan snarare ser fram emot att få notiser, och därmed ökar även öppningsfrekvensen.
Ett annat grepp som mänga appar idag använder sig av är att skapa en push utan att skicka den utanför appen. Ett exempel är vissa av notiserna på Facebook, som dyker upp som en symbol på appen, men som inte trycks ut till låsskärmen. Det gör att när användaren går in på appen så finns det en hel del att utforska, vilket gör att användaren ofta stannar kvar längre.
Huvudsakligen är det viktigt att se till att använda tillgänglig data för att skicka relevanta push-notiser till användarna. Olika användare vill ha olika information, och genom att analysera den information du har kan du se till att varje användare får anpassad och relevant information. Ett enkelt sätt att komma igång är helt enkelt att fråga användarna hur de vill ha sina push-notiser, och låta dem själva göra inställningar i appen.
Kom även ihåg att leverera ett värde med varje push-notis. Borta är dagarna då du kunde locka användarna till appen med meddelanden som ”Berätta för dina vänner vad du tänker på”. Idag förväntar sig användarna att det räcker med att läsa notisen, om det är extra intressant kan de välja att gå in i appen, men informationen ska vara relevant och användbar redan i förstaläget.
Avslutningsvis: våga testa och vara kreativ. Det finns idag många möjligheter för apputvecklare att anpassa och göra push-notiser mer relevanta och intressanta, såväl i appen som utanför. Locka användarna genom att vara informativ och respektfull och bli en relevant samarbetspartner snarare än den där jobbiga vännen som aldrig slutar tjata om saker.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.