Välkommen till Dagens Analys!

RTB och Programmatic är bästa vänner med AdBlock

Alla säger att de ogillar annonser, samtidigt har ICA play som visar ICAs annonser 32, 5 tusen prenumeranter som följer deras reklam. Ingen gillar annonser som inte hänger ihop med webbupplevelsen, men alla gillar annonser som tillför något och som hänger ihop med innehållet.

Annonserna måste samspela med det redaktionella för att man skall gilla annonserna. Detta är ett av skälen varför Google sök är så framgångsrikt, man söker efter något som man är ute efter och får en lista att välja mellan. Alla andra kommersiella siter borde ta ett samlat grepp och bara släppa in annonser som häger ihop med siten, man måste ibland våga säga nej till affärer med annonsörer som inte tillför något till läsarna för att kunna göra bättre och lönsammare affärer.

Detta gäller framförallt nischade siter där läsarna besöker siten för att man skriver om ett specialområde och man har en hög tilltro till dem, då bör annonserna samspela med innehållet för att lyfta webbupplevelsen. Istället för att skapa irritation med en massa irrelevanta annonser som inte hänger ihop med innehållet.

En av bovarna i detta är RTB och Programmatic som just nu växer lavinartat och alla möjliga annonsörer släpps in på siterna utan något filter. Detta skapar en dålig läsarupplevelse då läsarna många gånger undrar ”hur tänkte de nu” när de släppte in den annonsen. Problemet med RTB och Programmatic är att ingen tänker, värderar eller filtrerar annonserna som kommer in på siten då de är het programmatiska.

De tryckta magasinen har varit den optimala annonsupplevelsen där många som prenumererar eller köper nischade tidningar om exempelvis motorcyklar, triathlon eller mat och vin köper tidningen delvis för annonserna för att hålla sig a jour med vad som är hett just nu inom just sitt specialintresse.

Sen kommer man till webben som nedlusas av reklam för webbcasino snabba lån och allt möjligt som inte alls hänger ihop med det som finns på just den siten som man är inne på. Detta är troligtvis ätt av skälet till den framgång som AdBlock har haft då man hellre stänger ned annonserna för att slippa all irrelevant reklam som man blir irriterad på, irritationen smittar av sig på de siter som har mycket annonser som inte hänger ihop med innehållet.

Det är på tiden att alla publicister samlar sig och skapar ett regelverk för vilka annonsörer som man accepterar och villa ha på sin sida. Annars är risken stor att ännu fler kopplar på AdBlock på sin webbläsare för att slippa bli irriterade i sitt surfande. Om de stora aktörerna går ihop och skapar en standard kan man ha en stämpel att man är annonscertifierad utifrån det samlade nätverket. De som väljer att stå utanför kommer då av de vana sufarna ses som ”fulsiter” som inte vill skapa en bra läsupplevelse genom en annonsering som samspelar med den bransch eller nisch som man verkar inom.

Tids nog kommer syndarna vakna och se att något måste göras. De siter som skapar en bra annonsupplevelse kommer att uppfattas som en mer seriös site. Det finns studier som stödjer att en bra annons lyfter det redaktionella och en bra artikel lyfter den närliggande annonsen.

Vilken publicist vill ha annonser som sänker journalisternas arbete med att skapa en bra upplevelse för läsarna.