YouTube som firade tio år förra månaden har tagit fram en sajt där du ska rösta på tjugo olika reklamfilmer som visats på YouTube. Vilket reklamklipp tycker du är roligast, häftigast eller smartast?
Det är förvånansvärt oklart varför man ska rösta och vad det ska leda till. När Google gör något brukar det vara genomtänkt med tydlig information, dock inte denna gång. Men om du vill registrera din epostadress och titta på reklamfilmer så är det ett kul tidsfördriv i några minuter.
Några av reklamfilmerna kommer du känna igen, framförallt den med Van Damme och “The epic split”.
Så här skriver YouTube på sidan “It’s official: Advertising on YouTube has come of age. In 2014, four of the top ten most-watched videos on YouTube were ads. As we celebrate our tenth birthday, help us pay homage to the greatest brand moments from the past decade”.
Sajten och röstningen har tagits fram i samarbete med Webby Awards och utvecklats av HappyFunCorp.
> Klicka här för att rösta på reklamfilmer
Ping: Google lägg några minuter på att skriva – om den här sajten – så man förstår poängen.