Fotbolls-VM inleds på torsdag, men mästerskapet är redan mer omdiskuterat i sociala medier än vad OS och Super Bowl var under det gångna året. Hittills har VM 19 miljoner omnämnanden i sociala medier som Twitter, Facebook, Google+ och bloggar. Det visar Adobe Digital Index, som tagit pulsen på snacket i sociala medier inför VM-festen.
VM-spelarna är ett av de hetaste samtalsämnena och den portugisiske stjärnan Ronaldo leder ligan inför VM-premiären. Ronaldo har hela 1,5 miljoner omnämnande, följd av Neymar (1,2 miljoner), Sergio Ramos (0,9 miljoner) och Luis Suarez (0,4 miljoner).
Allra intensivast är snacket i Japan, som står för 37 procent av alla omnämnanden, följt av Storbritannien (11 procent), Brasilien (9 procent), Tyskland (8 procent) och USA (8 procent).
– Vår undersökning visar vilka typer av insikter marknadsförare kan få fram från sociala medier. Företag kan snabbt skapa sig en bild av var i världen människor talar om dem och vad de säger, säger Malin Bodolla, Nordisk kommunikationschef Adobe Digital Marketing.
Enligt undersökningen för VM med sig positiva toner i de sociala medierna. 59 procent av alla omnämnanden är positiva och speglar förväntan och glädje. I värdlandet Brasilien är läget det omvända. Värdskapet har skapat en våg av negativa skrivningar och 42 procent av snacket i Brasilien är av negativ karaktär.
– Fotbolls-VM är en global angelägenhet, vilket syns tydligt i vår undersökning. VM i Brasilien ser ut att kunna bli det mest omtalade evenemanget någonsin i sociala medier, säger Malin Bodolla.