Kinesiska Alibaba har med hjälp av artificiell intelligens lyckats med konststycket att producera texter som kan nyanseras på syfte. Journalister, reklamare och andra som behöver copy kan nu få ut 20.000 rader i sekunden.
Vi har länge trott att journalistens roll, som den är idag, snart är förbi. Alibaba visar att vi har rätt. AI-systemet som Alibaba har tagit fram är så avancerad att den skulle kunna ersätta 80 procent av Aftonbladets redaktion.
Användarna av system väljer vilket syfte och ton man vill ha (promotional, functional, fun, poetic eller heartwarming) och sen skriver AI-systemet ut olika val av texter på en sekund. Efter det väljer man ut den text som passar bäst till syftet och ja, copy-paste in i sitt verk.
AI-systemet baseras på miljontals kampanjer och lika många textverk.
“Brands and advertisers can insert a link to any product page and click the ‘Produce Smart Copy’ button to see multiple copy ideas. The tool is used on average nearly a million times per day, by merchants and marketers on Alibaba-owned sites such as Taobao, Tmall, Mei.com and 1688.com,” förklarar Alibaba.
Esprit är ett av de företag som redan använder Alibabas AI-text-motor.