Nu ska roboten RIC hjälpa till att rekrytera ett 30-tal lärare till Kunskapsförbundets skolor i Trollhättan och Vänersborg. Bakom kampanjen står reklambyrån Cordovan Communication.
Roboten låter intresserade lärare få testa på hur det är att jobba på skolorna och lära sig mer om hur Kunskapsförbundet bedriver sin verksamhet.
– Roboten RIC (Robot in class) består av en iPad på hjul med kamera och ljudkit som du kan kontrollera på distans via din mobil eller dator. Med hjälp av RIC kan potentiella sökande delta på en lektion och få en insyn i hur lärandet fungerar på Kunskapaförbundets skolor. Roboten bokas på Kunskapsförbundets karriärsajt och initiativet sprids via film på YouTube, sociala medier och PR, säger Anders Werngren, planner på Cordovan.
Sökande får chans att testa kollegialt lärande via roboten
– Med hjälp av roboten kan vi ge sökande en inblick i vår verksamhet och även låta nyfikna testa på hur vi jobbar. På Kunskapsförbundet satsar vi till exempel mycket på kompetensutveckling och kollegialt lärande, bland annat genom att lärare ger varandra feedback på hur de jobbar i klassrummet. Vi uppmuntrar därför sökande lärare att följa med på en lektion och diskutera den med läraren efteråt för att dela erfarenheter och tips kring utveckling, säger Karl Stolt, HR-specialist på Kunskapsförbundet Väst.