Medierna hoppar på RTB-tåget

Då lagret är större hos många publicister än vad de har möjlighet att sälja och antalet publicister är fler än vad köpare har möjlighet att kontakta har det skapats ett behov av att köpa och sälja effektivare. För att tillfredsställa behovet har automatiserad handel skapats.

Begrepp som Real Time Bidding, Programatic Buying och Automatic Trading används för att beskriva den automatiserade handeln av displayannonsering och teknologin som möjliggör den.

Vi träffade Robert Johansson som är RTB & Programmatic Manager på Schibsted Sales och bad honom berätta om hur det här med automatiserad handel (RTB) fungerar. För säkerhetsskull repeterar vi frågan och får då ett ännu mer uttömmande svar om hur det går till.

Måste erkänna att innan intervjun med Robert kändes termen “RTB” mer som ett nytt buzz-ord som branschen slänger sig med. Efter intervjun och Roberts förklaring undrar jag varför vi inte alltid jobbat med automatiserade annonsköp eller som det så häftigt kallas – Real Time Bidding (RTB).

Tyvärr är kameran inte den bästa då den vill justera sitt fokus hela tiden. Men lyssna på Robert för han vet verkligen vad han pratar om.