Risk Marketing är en ny trend bland jättebolagen

Mastercard har integrerat Risk Management i marknadsavdelningen för att skydda sitt varumärke på en allt mer komplex marknad. Risk Marketing – en ny trend bland jättebolagen.

Allt fler bolag ser nu riskerna i att annonsera digitalt. Det handlar om allt från pedofilskandaler på Youtube till piratsajter och mer. Mastercard är ännu ett varumärke som nu väljer att integrera funktionen Risk Management till marknadsavdelningen och sin digitala marknadsföring.

Paraplyrollen som Risk Manager på Mastercard samlar bolagets alla varumärken under samma tak för att koordinera insatserna. Bolaget har anställt en ansvarig men vill ej ännu uppge vem som fått rollen, till tidningen The Drum. Titeln har dock tidningen fått reda på och det är “vice-president for enterprise strategy, integrated marketing and communications”.

Att integrera Risk Management kommer från skandalen med Google år 2017 då Mastercard blev drabbade.

Vi lär få se fler företag inkludera Risk Management i sin marknadsavdelning under 2019. Det finns alldeles för många dolda hål att ramla ned i för att inte ta det här på allvar.