I ett samarbete mellan Bonnier Tidskrifter, make-up företaget Dove och mediebyrån Mindshare genomförs just nu kampanjen #realbeauty. Syftet är att uppmärksamma och ändra kvinnor syn på sin egen skönhet och öka deras självkänsla.
Framsidan på tidningen Amelias nästa utgåva pryds av ingen mindre än Carin da Silva, helt osminkad. Samtidigt bloggar Martina Bonnier om naturlig skönhet, också osminkad, och Elaine Eksvärd visar upp sig ”fresh-out-of-bed” för alla tidningens läsare.
Dove har under många år drivit kampen för ”Real Beauty by Real Women”, och har bland annat profilerat sig genom att inte använda modeller och inte heller retuschera bilderna i sina kampanjer. Mediebyrån Mindshare kom då med förslaget att utveckla arbetet i en större kampanj tillsammans med Bonnier Tidskrifter. Bonnier valde att haka på, och tillsammans lyfter de nu fram ett flertal kvinnliga profiler som visar upp sig på riktigt.
Utöver Carin da Silva, Martina Bonnier och Elaine Eksvärd kommer boxaren Klara Svensson, samt Mästarnas Mästare-vinnare och hockeyprofilen Danijela Rundqvist att delta i kampanjen.
Linda Larsson som är Marketing Manager Personal Care på Unilever (som äger Dove) säger i en pressrelease: ”Bilden av kvinnor i media är ofta stereotyp, hårt retuscherad och långt ifrån den naturliga kvinnan.” Elaine Briston som är projektledare på Mindshare tillägger: ”Vi är så glada att Bonnier Tidskrifter tog sig an uppgiften att tillsammans med Dove driva denna viktiga fråga, bland annat genom något så drastiskt som ett osminkat omslag”.
Att det skulle vara uppseendeväckande att en kvinna visar upp sig i en tidskrift utan att vara sminkad och retuscherad borde i dagens samhälle inte vara något uppseendeväckande. Men dessvärre är det här en kampanj som med all önskvärd tydlighet behövs. Vi på dagensanalys.se önskar Dove, Bonnier och Mindshare lycka till med kampanjen och vi ser fram emot fler naturliga skönheter i mediala utrymmen.