Konsumenter som vill dela med sig av sin data får ny plattform

London-baserade företaget CitizenMe har lanserat en ny plattform för att byta data mellan konsumenter och företag, i typ realtid.
Det blir allt svårare för företag att få tag i och använda data från konsumenter. Så tänkte CitizenMe när de spånade fram sin affärsidé. Nu har företaget lanserat en ny plattform som gör det ännu enklare för villiga konsumenter att dela med sig av sin data till köpvilliga företag.
Genom att samla in data från sociala nätverk, mobilappar och hälsodata kan konsumenterna få lära sig mer om sina egna beteenden och sedan dela dessa insikter med företag och varumärken.
Företag ber att få data om exempelvis vilka konkurrenter du gillar på Facebook. De kan även integrera frågan i en undersökning som administreras av CitizenMe. All data som delas är lagrad både i mobilen och i molnet. Om konsumenten vill dela den här datan så släpper den helt enkelt så mycket data den vill av sitt lager till företaget. Och ja, plattformen är enligt CitizenMe helt i linje med GDPR.
“There is a big problem in the industry where data is bought, sold and mashed together without the consent of the citizen. This is not only unethical but also produces extremely unreliable data, is costly and takes a considerable amount of time. Market research is the source data for the whole marketing and advertising industry and it is perfectly positioned to take centre stage and create new innovative ways to better understand the customer in an ethical and reliable way,” säger Ryan Garner från CitizenMe.