Att kunna se vad en eller flera konkurrenter gör på nätet idag är näst intill omöjligt. Det finns idag två möjligheter för en webbplatsägare att göra konkurrentanalyser:
1. Orvesto Internet som har data om cirka 180 webbplatser varav flera är tidningssajter. För att få tillgång till dessa behöver du ett abonnemang hos TNS.
2. Alexa är en tjänst som påstår sig ha en panel som surfar i Sverige och med den kunna mäta vad som händer på topp 100 webbplatser. Siffrorna som presenteras i Alexa är inte i absoluta tal och de procentsatser man får ta del av kan inte verifieras.
Relaterat: Alexa som mäter över 30 miljoner webbplatser lanseras på nytt
Analysföretaget Webmie har skapat en tjänst där man kan ta del av vilken webbplats man så önskar och som finns i databasen. Möjligheterna med datan är så stor att det är fantasin som sätter gränserna. Vad Webmie gör är att de samlar in alla URL:er som en panelist surfar till. I URL:en kan man få fram data som:
– Vad sökte besökaren på innan de kom till webbplatsen.
– Hur många tog sig igenom hela köpprocessen.
– Vart gick de efter besöket till webbplatsen.
– Vilka andra webbplatser besöktes innan besökaren köpte på webbplatsen.
– Hur många kom till webbplatsen ifrån Facebook.
– Hur många kom till webbplatsen ifrån Google.
“We developed this service since there is nothing similar on the market already which empowers companies with competitor intelligence and give them the tools to benchmark their services and products”, säger Mika Wenell från Webmie.
Panelen består av personer i åldrarna 16 till 75 år som surfar hemifrån. Enligt Webmie är det jämn fördelning av panelen över Sverige. Användarna surfar med webbläsare Chrome, Firefox och Internet Explorer.
Här nedan kan du läsa Webmies presentation om deras konkurrentanalyser.