Tänk dig att kunna rikta helt skräddarsydda annonser till konsumenter som är baserade på emotionell data. Det är nu möjligt tack vare maskininlärning.
Marknadsföringsbranschen har verkligen innoverat när det kommer till artificiell intelligens och maskininlärning. Trots GDRP och andra förändringar på den legala fronten har man ändå fortsatt att tänka nytt.
Senast har man upptäckt möjligheten att genom maskininlärning skapa emotionella budskap som är skräddarsydda till varje konsument. Blir du glad av att se katter? Blir du ledsen när du ser hundar som far illa? och så vidare.
Ett av de företag som jobbat med emotionella budskap heter Persado. De har utvecklat en plattform som använder maskinlärning för att skapa emotionella profiler för varje användare baserat på tidigare kampanjer. Resultatet blir budskap som ska trigga känslor riktade till varje enskild person. Enligt företaget är dessa budskap 50 procent mer effektiva än de som inte baseras på emotionell targeting.
Utifrån all data som Persado samlat på sig har man identifierat – stolthet, förtroende, förväntan, glädje och rädsla – som de mest effektiva för marknadsförare.
Om vi nu bara blickar 10 år framåt i tiden så kan vi se helt skräddarsydda budskap riktade till oss konsumenter som baseras inte bara på erbjudanden utan även på känslor och historiska händelser som marknadsföraren vet får oss att interagera.
För vem kan motstå en annons med en söt liten katt, om man är kattälskare.