Medan resten av den utvecklade världen anpassat sig med stormsteg till en bekväm, digital tillvaro, har stora delar av den värld som kretsar runt bokföring och kvittohantering envist hållit fast vid papper som standard. Det har pratats om att en förbättring är på gång, men nu först syns tydliga tecken på att stora och inflytelserika aktörer menar allvar.
För några veckor sedan skrev revisionsfirman KPMG till sina leverantörer och meddelade att nu är det e-faktura som gäller. Inte ett e-brev med en pdf-faktura, som ändå måste läsas av ett mänskligt öga (i de flesta fall) för att bli meningsfull, utan den fullt ut digitala varianten av faktura som går raka vägen in i bokföringsprogrammet och vidare till banken med ett klick. Det går att skicka fakturor på andra sätt till KPMG även i fortsättningen, men som sig bör är det undantag, med visst krångel inblandat. Bra av en ledande siffervändar-byrå att ta det här steget – det manar till efterföljd!
I skrivande stund meddelar Bredbandsbolaget att deras normala sätt att skicka ut fakturor blir digitalt. Tyvärr tar de omvägen via Kivra, vilket medför ett extrasteg med inloggning, men digitalt blir det och på köpet ordning och reda. Det går inte längre att hävda att man inte fick fakturan eller inte hittar den när bokföraren frågar efter den.
Jag handlade på Pressbyrån häromdagen och kortläsaren gav mig möjligheten att få mitt nästa kvitto digitalt, istället för på papper. Givetvis klickade jag ja (gör det du med, om inte annat så för att minska pappersslöseriet) och efter några turer med registrering och bekräftelser (var det verkligen nödvändigt?) kom kvittot i min inkorg. Inte som ett fullödat e-kvitto förvisso, utan som en pdf med exakt samma utseende som ett papperskvitto, men det är ändå ett viktigt steg på vägen. När det här systemet även har nått andra butikskedjor innebär det något enastående för alla småföretagare som hatar att hålla reda på kvitton och konstant förlorar pengar på kostnader som inte kan bokföras eftersom kvittot kommit bort.
Det enda problemet med Pressbyråns lösning är egentligen att det inte är de som skulle ha gjort det här. Det här är en funktion som Mastercard, VISA med flera, eller bankerna, borde bygga in som standard i sina företagskort och de borde erbjuda det som e-kvitto, inte pdf-kvitto. Men Pressbyrån visar vägen, vilket är oerhört viktigt, särskilt som det rör sig om en så stor aktör inom kontant- och kort-försäljning.
Historien visar ju också att det sällan är de stora, dominerande, etablerade aktörerna som bryter ny mark på smartare områden. Det var inte skivbranschen som gick i bräschen för digital nedladdning av musik. Om bankerna och kortföretagen hade varit mer proaktiva, hade de sluppit Klarna och iZettle som konkurrenter. Det är inte de traditionella TV-bolagen som driver utvecklingen av nät-tjänster för strömmad TV. Google och Facebook startades av smarta entreprenörer, inte stora mediahus. Så vi får nog helt enkelt acceptera en lite stökig inkörningsperiod i den digitala kvittohanteringen, där olika halvfärdiga lösningar och hugskott slåss om uppmärksamheten och gradvis gör marknaden bättre för konsumenter och företag, i väntan på att den stora, briljanta lösningen slår igenom. Vem vet, det kanske än en gång är en fördel att utvecklingen kommer “underifrån”.
Det händer givetvis mycket mer inom digitalisering av räkenskaper. Skicka gärna dina exempel till bokforing@juv.se så att vi inte missar något. Vi publicerar gärna fler uppdateringar av goda initiativ.