Igår kom Reuters ut med sin årliga Digital News Report som kartlägger hur digitala nyheter konsumeras välden över och beskriver trenderna i den digitala nyhetsvärlden. Resultaten tyder på att svenskarnas vilja att betala för nyheter är hög, men förtroendet för medierna är relativt lågt. Mest förvånande är att högerextrema tidningar som Fria Tider och Nyheter idag har större genomslagskraft än Dagens Industri och Sydsvenskan.
Svenskarna har det senaste året blivit mer villiga att betala för sina nyheter online, där idag 26 % är villiga att betala, jämfört med endast 20 % i förra årets mätning. Svenskarna landar däremot på 23:e plats av de 37 länder som ingår i studien vad gäller förtroende för medier. Endast 41 % av de tillfrågade menar att de har förtroende för vad som skrivs, dock är siffran 51 % när de frågas om tillförlitligheten i de medier de själva konsumerar.
Just tilltron till de medier man själv konsumerar är mer framträdande bland högerextrema publikationer såsom Fria Tider och Nyheter idag. De två har dessutom ett genomslag bland befolkningen på 11% respektive 10 %, att jämföra med Dagens Industri Online som ligger på 9 % genomslag bland svenskarna. Högst genomslag har Aftonbladet, som når 46 % av svenskarna, med Expressen på andraplats på 32 %.
Undersökningen är gjord av YouGov och baseras på 74.000 nyhetskonsumenter i 37 länder världen över. Du hittar hela undersökningen här.