Att använda internet är något som numera är standard på en daglig basis för miljontals människor världen över. Faktum är att det ibland till och med kan vara svårt att föreställa sig hur saker och ting fungerade innan webben existerade.
Hur bokade man t.ex. en flygbiljett eller sökte information innan Google fanns? Visst fanns det sätt att göra det på även innan alla blev uppkopplade, men för framförallt den yngre generationen så är mobilanvändning en självklarhet. Att hitta information och fatta köpbeslut går snabbare och snabbare för konsumenterna.
I takt med att tekniken har utvecklats så ställs det nya krav på en verksamhet som vill vara aktiv och hänga med ute på nätet. I och med mobilsurfingens genombrott så ställs det också höga krav på att en webbplats är anpassad för iPhone och andra mobiler som är populära bland användarna. Det är dock många företag som ännu inte har en mobilvänligwebbplats.
Anpassa innehållet efter skärmstorlek
Eftersom skärmstorlekarna på dessa enheter varierar stort, och skiljer sig mångt och mycket från de till laptops och desktop skärmar man tidigare endast använde, så måste webbsidor numera utvecklas från grunden med mobiloptimering i åtanke.
Det här är något som tar oss in på begreppet responsiv webbdesign. För dig som inte känner till detta uttryck sedan tidigare så innebär responsiv webbdesign att man utvecklar en sida så att den kan visas på ett snyggt och korrekt sätt oavsett storlek på skärmen.
Alternativet till en responsiv design är att utveckla olika versioner av en och samma sida. I dessa fall så dyker olika versioner av sidan upp på skärmen beroende på vilken typ av enhet du använder dig av.
Det här är dock alltså inte fallet med responsiv webbdesign. Responsiva webbplatser använder sig nämligen inte av olika versioner beroende på vilken typ av enhet du surfar med.
Istället är det samma version av webbsidan som används på samtliga enheter, dock med skillnaden att innehållet visas på olika sätt beroende vad för typ av enhet du som besökare använder dig av.
Inte heller operativsystem brukar utgöra något hinder för en sida att visas på ett korrekt sätt när det handlar om responsiva webbplatser. Närmare bestämt stöds sidorna både av Android, iOS, Microsoft Windows eller vilket operativsystem du än använder dig av. Detsamma gäller olika typer av webbläsare.
För att kunna visa den optimala versionen av en sidas innehåll så lägger utvecklarna som arbetar med en sajt in olika kodsnuttar som anger vad som ska vara avgörande för hur en sida ska visas. Att anpassa innehållet efter skärmstorlek är något som numera mer eller mindre har blivit ett krav för den som har sina försäljningskanaler online.
Olika typer av webbplatser med responsiv design
Ett exempel på en sida som är optimerad i sin design för att kunna fungera så bra som möjligt för dess användare oavsett typ av enhet är den amerikanska nyhetskanalen CNN. Här kan du besöka deras hemsida.
Ett annat exempel är på en svenska sida som anpassar innehållet efter skärmstorleken är Privatlån.com. Besök denna sida genom att klicka här. Som du ser så kommer innehållet på denna sida att visas på ett snyggt sätt oavsett vad för typ av enhet du besöker den med.
Är du fotbollsälskare så är även Fotbollskanalen ett intressant exempel på en sida som använder sig av responsiv webbdesign och som du därför kan besöka utan problem oavsett enhet. Vill du se ett exempel på hur denna sida fungerar så är det bara att klicka här.
Det är också värt att poängtera att många verksamheter låter dig ladda ner appar till mobila enheter som du kan använda för att besöka deras sida. Detta resulterar då i att sidan ifråga blir ytterligare optimerad för att fungera så bra som möjligt på din smartphone eller surfplatta.
I den stora majoriteten av fall är detta dock inte något krav, utan enbart ett sätt att ge dig en så bra upplevelse som möjligt på.