Rekordstart för julhandeln på nätet

Under november månad uppgick den globala e-handeln till 241 miljarder kronor, en ökning med 14 procent jämfört med föregående år. Andelen mobila transaktioner via smartphones fördubblades nästan, medan andelen från surfplattor är densamma som ifjol, allt enligt ny statistik från Adobe.

E-handeln har gått starkt under november, det visar inte minst försäljningssiffrorna under de amerikanska helgerna. Såväl Tacksägelsedagen (27 november) som Black Friday (28 november) stod för nya omsättningsrekord globalt, 10 respektive 18 miljarder kronor.

Malin Bodolla, Adobe

– Trenden med större smartphones och att vi blivit tryggare med att köpa saker via mobila enheter är starka orsaker till e-handelns tillväxt. Siffrorna visar också kraften i Big Data-analyser då Adobes prognoser stämmer väldigt väl med det faktiska utfallet, säger Malin Bodolla, nordisk marknadschef för Digital Marketing på Adobe.

Onlinehandeln på Black Friday och Tacksägelsedagen ökade med 24 procent respektive 25 procent jämfört med november 2013. Omsättningen på ”Singles’ day” (11 november) nådde också nytt omsättningsrekord i form av 9,7 miljarder kronor.

I år ökade andelen digitala köp med hjälp av smartphones. Av den totala online-försäljningen stod smartphones för 13 procent, vilket är nästan dubbelt så mycket jämfört med förra årets 7 procent. Surfplattor stod för 16 procent av den totala försäljningen på nätet, en ökning med 2 procentenheter.

Enligt Adobes analys genererade iOS-användare fyra gånger så stor omsättning som Android-användare, med fördelningen 79 procent (iOS) och 21 procent (Android).

Om Adobes Digital Index
Adobe Digital Index bygger på en analys av aggregerade och anonyma uppgifter från mer än 350 miljoner besök på 4 500 webbutiker världen över.

> Läs summering av rapporten här.