VMO, ett australiensiskt digitalt annonsnätverk har just lanserat en nytt system som ska göra reklamskylten till en avancerad dator som ska mäta förbipasserandes ålder, kön, ansiktsuttryck och känslotillstånd.
Systemet – kallad för DART 2.0 – beskrivs som Australiens “mest intelligenta mätsystemet av uthomhusvisningar”. Och visst låter det avancerat; reklamskyltarna som är en del av systemet kan mäta ålder, kön, engagemangsnivå, räkna ut hur många som sett kampanjen och när.
Läs mer: Nu kommer den smarta annonsen
Som om inte det räckte så kan man också hålla koll på sådant som om folk har på sig glasögon, har skägg eller mustascher och dessutom så ska den uppskatta vår känslostämning. Allt ska bygga på avancerad ansiktsigenkänningsteknik.
Målet är att helt enkelt bygga ett nytt sätt att mäta annonsvisningar på, istället för traditionella metoder kring utomhusreklam.