En studie genomförd av IAB avslöjar att det finns klara samband mellan antalet reklampauser på TV och förflyttningen av tittandet till strömmande innehåll som Netflix. Pengamaskinen som ska hålla TV-husen vid liv är samtidigt den som dödar affären.
Interactive Advertising Bureau (IAB) rapport visar att en av tre amerikaner äger minst en smart-TV eller en apparat som kan skicka strömmande innehåll (VOD eller video on demand) till sin TV. 38 procent av de intervjuade spenderar minst 50 procent av tiden med att titta på strömmat innehåll på sin TV.
Hälften säger att de hellre tittar på strömmat innehåll än på vanlig TV då det är mycket färre reklaminslag. 40 procent säger att annonsformaten i strömmat innehåll inte stör lika mycket som det gör på TV.
Studien visar även att 78 procent av tittarna använder en annan enhet samtidigt. Att surfa på nätet med sin mobil samtidigt som man tittar på TV är den mest populära aktiviteten.
En idé
Varför inte visa reklambudskapen i nedre delen av TV-rutan, eller i ena hörnet samtidigt som filmen eller programmet fortsätter att visas. På så sätt kan tittaren få fortsätta att just titta och reklaminslaget få visas. Alla parter borde bli nöjda med ett sådant annonsformat.