I Tyskland har ett flertal tidningar försökt stämma företaget bakom det populära tillägget Adblock Plus. För annonsörerna och publicisterna återstår nu bara att gå tillbaka till ruta och föra en dialog med användaren som surfar med en reklamblockerare.
Efter fyra långa månader i en tysk rättegångssal vann Adblock Plus och blev laglig, i Tyskland. Tillägget har aldrig varit olaglig, någonstans, men det var det som de tyska tidningarna försökte göra den till.
De stridande parterna var Die Zeit och Handelsblatt som stämt företaget Eyeo GmbH som skapat tillägget.
Adblock Plus kommenterade vinsten med “This is a victory for every single internet user because it confirms each individual’s right to block annoying ads, protect their privacy and, by extension, determine his or her own internet experience. It is living proof of the unalienable right of every user to enjoy online self-determination. Adblock Plus will continue to provide users with a tool that helps them control their internet experience. At the same time we will endeavour to work with publishers, advertisers and content creators to encourage non-intrusive ads, discover new ways to make ads better and push forward to a more sustainable internet ecosystem.”
Eyeo GmbH lär få fler stämningar efter sig från världens olika tidningar.