Reklamblockeraren som vill ta betalt av annonsörer istället för publicisterna

Reklamblockerare har varit på stark frammarsch den senaste tiden, och med dem en het debatt kring kostnaderna för publicister som oroar sig för fallande intäkter. Det finns en del annonsblockerare som låter publicister betala för att visa annonserna, något som skapat än mer upprörda känslor. Men nu finns den en ny mobil adblocker som vill skifta fokus från publicister till annonsörer och varumärken.

Den mobila reklamblockeraren heter Shine, och nyligen har man börjat lansera en kommande produktidé som sägs bli tillgänglig i höst. Tanken med deras nya teknologi är att det är annonsören (företaget eller varumärket) som ska betala för att visas för konsumenterna, och inte publicisterna, skriver AdWeek.

Shines användare kommer att välja att antingen blockera alla annonser, eller visa valda annonser på säkra, och “ansvarstagande” sajter. Genom att göra så hoppas man på att öka garantierna för företagen som därmed på ett säkert sätt når konsumenterna istället för att betala för fejkade visningar. Konsumenterna vinner på detta genom att slippa de mest störande annonserna som oftast är orsaken till att man använder sig av annonsblockerare.

Läs mer: Opera vill locka användare med inbyggd reklamblockerare – nu även till mobilen

Exakt hur teknologin är tänkt att fungera rent praktiskt är osäkert. Utöver det vet vi inte heller hur företag och publicister ställer sig till den, då det är svårt att tänka sig att företag utan förbehåll skulle skänka bort pengar till reklamblockerare.

Men det är också spännande att man väljer att lägga ansvaret bort från publicister till själva annonsören. Det är ju ofta dessa som skapar den störande reklamen, något som i slutändan just publicisterna får lida av när en fjärdedel av befolkningen använder sig av annonsblockering.

Om du vill ha koll på annonsering ska du klicka här.