Var fjärde svensk blockerar nätannonserna

Var fjärde svensk använder idag en reklamblockerare , vilket är en ökning från förra årets mätning då en femtedel hade lagt in tillägget i sin webbläsare. Den mest populära reklamblockeraren heter Adblock Plus och finns installerad på över 2 miljoner datorer i Sverige.

Att användningen av reklamblockerare ökar är riktigt dåliga nyheter för alla webbplatser som lever på att sälja reklam i form av banners och annonsklipp. Att var fjärde besökare inte ser annonserna är en ännu sämre nyhet för landets annonsörer som investerar flera miljarder kronor i att få ut sina budskap. Detta innebär i praktiken att en fjärdedel av deras investerade kronor är helt bortkastade.

Användningen av en reklamblockerare varierar något i de olika åldersgrupperna. Resultaten visar att något fler män (31% mot 18% av kvinnor) valt att installera tillägget i sin webbläsare.

Relaterat: I Norge är det öppet krig mot reklamblockerare

Det är en ren katastrof för annonsörer att försöka nå de yngre (15-22 år) internetanvändarna då hela 46, 5% använder en reklamblockerare. Även bland de äldre internetanvändarna som är i åldersintervallet 56-70 år gamla är det 11,5% som väljer att inte se annonserna på nätet. En hög siffran från en grupp som anses vara “ovana” i jämförelse med yngre användare. I övrigt har 34% av de som är 23-35 år samt 20% av 36-55 år en reklamblockerare.

Relaterat: DN.se uppmärksammar Adblock

Däremot tycks det inte spela någon roll vilken del av landet man bor i då användningen av reklamblockerare har en jämn spridning i alla län.

Reklamblockeraren Adblock Plus blockerar nu mer än 9.000 olika script, pixlar och cookies som körs i bakgrunden när du besöker webbplatser. Allt från webbanalysmätningar till annonser och annonsklipp blockeras hänsynslöst. Redan idag finns det liknande programvara för mobiler som blockerar annonser. Vår bedömning är att reklamblockerare i mobilen och i plattan kommer att bli populärare än på desktop.

Relaterat: Vi väljer bort annonserna på nätet
Relaterat: Så här minskar TV4 användandet av reklamblockerare

Att ignorera problemet fungerar inte. Redan förra året kontaktade Dagensanalys.se flera stora tidningar med resultaten från den undersökningen. Flera tidningar valde att helt ignorera problemet med reklamblockerare i hopp om att det skulle försvinna av sig själv. Istället har effekten blivit tvärtom – reklamblockerare bara ökar i popularitet.

När Dagensanalys.se visade hur reklamblockerare fungerar för några högst uppsatta inom mediabranschen fick vi spontana kommentarer som ”vad skönt att slippa annonserna” och ”vad rent och fint det blev på sajten”.

Problemet har aldrig varit annonserna i sig. Problemet har alltid varit att det saknas relevans i de annonser som visas. Om annonserna inte blir en del av innehållet kommer de även fortsättningsvis att blockeras.