Reklamblockerare kommer att kosta utgivarna 219 miljarder kronor år 2020

Enligt en ny studie kommer digitala utgivare att förlora cirka 219 miljarder kronor (27 miljarder pund) år 2020, som en följd utav så kallade ad blockers. Man förutspår också att dessa kommer bli alltmer sofistikerade och svårare att få bukt med under de kommande fem åren.

Rapporten kommer från Juniper Research och går under titeln Worldwide Digital Advertising: 2016-2020. Några av slutsatserna är att utvecklarna av reklamblockerare kommer att fortsätta bättra på dessa tjänster – något som kommer göra dem svårare att komma förbi för utgivare och förläggare.

Utöver den ojämna kamp som många digitala förläggare för mot adblockers på webben som tror man också att dessa tjänster snart kommer få sällskap via inbyggda reklamblockerare för mobila appar.

Apples beslut kring att inkludera annonsblockerande mjukvara i operativsystemet iOS9 verkar ha ökat hotet mot traditionella reklamintäkter från annonser på nätet.

Lösningen? Enligt studien så är initiativ som Acceptable Ad Initiative och Google AMP (Accelerated Mobile Page) vägen framåt – program som är till för öka tilliten till annonser och därmed minska användandet av adblockers. Dessa är enligt studien “vitala för både förläggare som vill behålla intäkterna, och användare som därmed får det innehåll de kräver”.

Och visst tycks som att det just är en ny, ärligare och mindre påträngande annonsering som är lösningen, något alltfler studier tycks peka på. Kommer utgivare dock ta åt sig av informationen?

Läs mer: Snart har en miljard laddat ner AdBlock Plus