Publicisterna tänker inte vika sig och låta reklamblockerarna vinna. De tänker behålla sin affärsmodell och med omvägar eller förbud behålla annonsörerna.
Först ut är Tyska Bild som tänker stänga ned sin sajt för de som har en reklamblockerare aktiverad. Om en läsare fortfarande vill ta del av innehållet får de nu betala 28 kronor i månaden. Det handlar helt enkelt om att betala eller se annonser.
Schibsted tänker istället satsa sina resurser på att lura reklamblockerare och därmed ändå få igenom sina annonsvisningar. De satsar sina pengar på svenska bolaget New Broadcasting Entertainment Scandinavia vars system Adway Plus gör att reklamen stannar kvar på sajten även om besökaren har en reklamblockerare aktiverad.
Att stänga ute besökare har flera tidningar provat och än idag finns det ingen som kan peka på någon framgång med den metoden. Att anlita ett företag som ska lura reklamblockerare är också något som bolag försökt i USA och Europa. Än så länge har ingen framgångsrikt lyckats med den metoden.
Den enda metoden som fungerar är att visa annonser som besökarna tycker är intressanta. Det finns inga genvägar!
> Här kan du läsa om alla försök att kringgå reklamblockerare eller stänga besökare ute