Reebok bekräftar Dagensanalys.se:s uppgifter

Reebok har i en annonskampanj jämfört vad de får för pengarna hos Facebook och Youtube när de videoannonserar. Precis som vi skrev i förra veckan, är en kombination av de båda kanalerna att föredra.

Youtube är bättre för att få användarna att faktiskt titta på videon. 23, 6% som hade chansen att se videon gjorde det, att jämföra med 5,4% hos Facebook. Av dessa tittade 20,4% av Youtube-användarna klart på klippet, mot bara 4,5% hos konkurrenten.

Facebook å andra sidan har enklare och mer synliga system för att aktivt interagera med annonsen, vilket visas i en engagemangsgrad på 0,30% per visning mot Youtubes 0,16%.

I slutändan blir det förstås som alltid både en fråga om vad som är viktigt för den enskilda kampanjen och en kostnadsfråga. Det kan då vara bra att veta att Reebok betalade 11 US-cent för en 30-minuters-spot hos Facebook, men bara 7 cent hos Youtube.

Läs vår egen artikel från förra veckan här.

Läs mer om Reebok-studien här.