Programmatic växer så det knakar i fogarna och redan i år kommer det att representera 52 procent av all digital annonsering, exklusive sök, på den största annonsmarknaden.
Bakom spåkulan finner vi mediabyrån Carat som synat annonsmarknaden. Enligt deras prognoser kommer annonsering att globalt omsätta 529 miljarder dollar, vilket är en ökning om 4 procent och förväntas öka ytterligare 4,7 procent nästa år.
Läs även: Allt du behöver veta om RTB och Programmatic på 5 minuter
Ökningen kan härledas till digital annonsering som nästa år kommer representera 25 procent av den totala annonsomsättningen. Det formatet som bidrar mest till ökningen är onlinevideo, programmatic och mobilt.
Enligt studien kommer 52 procent vara programmatic på den amerikanska marknaden och växa med 20 procent per år de närmaste åren.
Överlag kommer mobilen att ha den största tillväxten som annonsplattform med en ökning om 51,2 procent bara under 2015.