Ny forskning kring vad som får oss att göra ett köp verkar peka på att recensioner är viktigare än vad kändisar, vänner eller familjemedlemmar säger om produkten när vi ska bestämma oss.
Det är i och för sig betygs- och recensionsplattformen Feefo som står för studien, så resultatet faller dem väl i smaken. Men resultaten kan ändå vara värda en titt.
För när man frågade konsumenter om hur ofta de kollade recensioner kring en vara eller tjänst som de tidigare inte betalat för så visade det sig att 85 procent alltid kollade sådant först.
När man så frågade samma personer om vad som faktiskt får dem att göra själva köpet så visade det sig att;
- 79 procent uppgav att en “fördelaktig rabatt” troligtvis får dem att handla
- men 75 procent sade att fördelaktiga recensioner också ökade chanserna för ett köp.
- Däremot var det bara 47 procent som lät sig övertygas av föräldrar
- 41 procent som lyssnade på kändisars råd
- och bara 36 procent som litade på sina vänner.
Det verkar helt enkelt (om man får tro resultaten) att det är just rekommendationer från andra konsumenter som får att vilja köpa något vi inte själva testat. Och det är kanske inte så konstigt – själv googlar jag nästan alltid fram information kring antigen företag, varumärke eller produkt innan jag handlar.
Läs mer: Det är oftast kvinnor som lämnar feedback och omdömen
Med tanke på att var och en av oss numera sitter på en snabb dator med internetuppkoppling så behövs det inte mycket för att ta reda på dessa recensioner. Makten sitter sannerligen allt mer i konsumenternas händer.