Realtidsdata leder till ökade intäkter för publicister

Analysföretaget Forrester har kartlagt marknaden för realtidsdata och kommit fram till att realtidsdata faktiskt leder till ökade intäkter men att få kan använda datan.

Endast 27 procent av de tillfrågade anger att de kan ta emot och hantera realtidsdata samtidigt som 62 procent säger att realtidsdata leder till ökade intäkter.

Studien som heter Data Analytics: Empowering Publishers to Make Better, Faster Decisions, avslöjar att över 67 procent av publicisterna tycker att realtidsdata är en viktig komponent i jakten på annonsintäkter och läsare. 62 procent säger att det leder till ökade intäkter. Men det mörka molnet i studien är att bara 27 procent av publicisterna kan hantera realtidsdata och ha nytta av den i sin affär.

56 procent av publicisterna anger även att de “challenged by the inability to get a single view of multiple data sources” varav 54 procent anser att det inte heller finns några enhetliga mått att luta sig tillbaka mot.

“The release of this study comes at a pivotal time for publishers as brand marketers increasingly turn to digital media for more effective advertising campaigns. The opportunity for growth is tremendous, but optimising ad inventory, connecting consumers with relevant content and growing revenue is increasingly difficult as the market becomes more crowded with a multitude of data sources.” sägerKirk McDonald som är VD på PubMatic.