Mittmedia ska nu lansera ett eget annonsverktyg som ska utmana Facebook och Google på de lokala annonsmarknaderna. Nyckeln ligger i att kunna hitta rätt målgrupp.
I gårdagens Dagens Media talar Mittmedia affärsutvecklingschef Magnus Söderlund kring sin nya annonstjänst, Reacher. Ett verktyg som ska “öka räckvidden inom målgruppen” med hjälp av så kallad programmatisk teknik.
Det handlar till inte alltför liten del om att utmana de stora jättarna som Google och Facebook, som ju nyttjar liknande lösningar i försöken att maximera målgruppseffekten. Likt dessa annonsjättar så kan nu även den lokala annonsören köpa kompletterande trafik, eller kartläggning av målgruppen.
Läs mer: Mittmedia och Schibsted tvingas samarbeta
Reacher bygger i mångt och mycket på en kombination av algoritmer, med målet att kunna sälja visningar utöver Mittmedias egna kanaler. Enligt Söderlund så vill man även “ge kunderna ett tydligt gränssnitt som gör det möjligt att erbjuda mer specificerade annonsmöjligheter lokalt.”
Verktyget ska kunna ge “siffror, dynamisk prissättning och lagerestimering, på både våra egna och andras sajter”, säger Söderlund som understryker att grunden för modern annonsering helt enkelt är svaret på “vem vill du nå, var och när?”.
Annonsverktyget är inte helt färdigt ännu, trots de miljoner som redan påstås ha investerats i projektet. Testkörande kunder rapporteras dock redan vara nöjda, och samarbetar med Mittmedia kring löpande förbättringar. Många sägs uppskatta likheterna med hur Google och Facebook löser liknande frågor, säger Söderlund.
Mittmedia siktar på att låta Reacher helt ta över all annonsförsäljning innan sommaren nuvarande år.
(Källa: Dagens Media)