Rapport: Så handlar vi svenskar online och i butik

Voyado släpper en rapport om svenskarnas köpvanor i fysisk butik och online. Undersökningen baseras på data från 47 av Sveriges största kundklubbar och totalt över 2,6 miljoner medlemskap – inom allt från mode till livsmedel.

I undersökningen presenteras statistik om bland annat snittkvitto per område, ålder och kön. Därtill finns även mer djupgående insikter som nyttjandegrad av erbjudanden och skillnader i handel online och i butik. Den slår även hål på gamla myter som t.ex. att smålänningar är snåla.

Några fakta som sticker ut är:

  • Snittkvittot online för män är 74% högre än kvinnors.
  • Män utnyttjar erbjudanden i 152% högre utsträckning än kvinnor.
  • Kvinnor handlar online 32% oftare än män.
  • Kvinnor returnerar 21 % fler varor online än män.
  • Norrbotten har lägst snittkvitto i landet och utnyttjar erbjudanden i lägst grad.
  • Ju äldre vi blir desto mer benägna är vi att ta del av mailerbjudanden.
  • Smålänningar och stockholmare spenderar mest per snittkvitto.

Långt ifrån jämställd handel…

Bland annat går det tydligt att se hur mäns snittkvitton online nästan är dubbelt så stora som kvinnors, men att kvinnor å andra sidan handlar betydligt oftare. Trots det är köpkraften fortfarande skevt fördelad då män spenderar mer totalt. Dessutom är män mer än dubbelt så benägna att ta del av mailerbjudanden än kvinnor, något som även följer med upp i åldern.

Vi följer utvecklingen inom handeln med stort intresse och är övertygade om att kunskapen om målgrupper är avgörande för att skapa en mer hållbar och gladare marknad. Vi hoppas kunna bidra med en tankeställare och de insikter vi fått genom den här rapporten, säger Johan Bäckarlin, VD på Voyado.

Ökad miljöpåverkan

Även returer höjer ögonbryn då det belastar transporter och tär på miljön. Online returnerar kvinnor 21% mer än män, vilket i sig är ett område där både konsumenter och återförsäljare kan göra skillnad.

Innan en beställning går iväg kan man som konsument exempelvis fundera om alla produkter i varukorgen verkligen kommer att användas. Dessutom kan företagen uppmuntra hållbart beteende genom att premiera färre returer och informera om konsekvenserna för miljön, avslutar Jennie Gerum, Marketing Manager på Voyado.