Rapport: Data är inget marknadsförare prioriterar

Nielsen har nyligen släppt sin årliga marknadsföringsrapport. Vi får bland annat veta hur marknadsförare uppfattar effektiviteten av digitala och traditionella kanaler samt att data prioriteras bort.

Nielsens rapporten The Age of Dissonance baseras på svar från mer än 360 varumärken och företag. Här är några av höjdpunkterna från rapporten:

  • Marknadsförare anser att digitala kanaler håller en annan standard än traditionella kanaler, trots ibland bristande ROI. Digitala kanaler uppfattas vara mer effektiva, även om denna effekt kan vara svår att verifiera.
  • Endast 28 procent av respondenterna anser att data är en av deras största prioritering. Trots fördelarna med att använda högkvalitativ data rankar det lägre bland marknadsförare – långt efter målgrupper, kreativa annonsformat och räckvidd.
  • Marknadsförare prioriterar nya kunder framför gamla. Majoriteten av marknadsförarna fokuserar på att hitta nya kunder och öka varumärkeskännedom. Endast åtta procent väljer att fokusera på churn.

Här kan du ladda ned rapporten.