Räckvidden för Facebook i Sverige är 74 procent – ungdomar väljer andra tjänster

Fyra av fem svenskar använder sociala medier avslöjar rapporten Svenskarna och internet 2017. De yngre målgrupperna använder Facebook i mindre utsträckning än tidigare.
Facebook är fortsatt populärast och används av 74 procent av internetanvändarna. Över hälften (53%) finns där dagligen.
Antalet som använder Facebook ökar men den yngsta målgruppen 12-15 år har inte börjat använda tjänsten i samma utsträckning som tidigare, avslöjar rapporten.  Användandet i den åldersgruppen minskar från 67 procent förra året till 54 procent i år.
Läs också: Svenskarna och Internet 2017 – Här är hela rapporten
Flest nya användare senaste året har Instagram fått. Varannan svensk internetanvändare använder nu Instagram, en ökning med 20 procent. Här är det tjejerna som omfamnat Instagram. 97 procent av tjejer mellan 12-15 år använder Instagram.
Snapchat ökar också stort och används av en tredjedel av internetanvändarna medan var fjärde använder Twitter.
– 41 procent av oss är riktiga storkonsumenter av sociala medier och har tre eller fyra av de här populära tjänsterna, säger Pamela Davidsson, statistiker på IIS och ansvarig projektledare för rapporten.

Så många i Sverige använder:

E-post 97%
Internetbank 95%
Youtube 86%
Blocket 79%
Facebook 74%
Spotify 55%
Instagram 53%
Netflix 46%
Snapchat 33%
Whatsapp 29%
Annonsblockerare 29%
Twitter 25%
Tinder 7%