Publicister tror på läsarintäkter under 2020

En sprillans ny rapport från Reuters Institute avslöjar att hälften av publicisterna tror starkt på att få  intäkter från sina läsare.

Över 50 procent av de tillfrågade publicisterna anger att det är läsarna som ska bära tidningen framåt.

Rapporten heter “Journalism, Media, and Technology Trends and Predictions 2020” och publiceras årligen. I underlaget för att ta fram rapporten har man intervjuat 230 personer från olika publicister, från vd till digitalansvarig, i 32 länder.

Utdrag från rapporten

  • En tredjedel (35 procent) anger att annonsering och läsarintäkter kommer att gå hand i hand den närmaste tiden.
  • En av sju (14 procent) tror att ren annonsering kommer att fortsättningsvis vara den viktigaste intäktskällan.
  • Hälften (50 procent) tror att poddar kommer vara viktiga under 2020.
  • Samla in förstapartsdata från läsare anger många är ett viktigt fokusområde.
  • Hälften anger att AI är ett viktigt verktyg för att både optimera betalväggen och anpassa förstasidan.

The next decade will be defined by increasing regulation of the internet and attempts to re-establish trust in journalism and a closer connection with audiences. It will also be rocked by the next wave of technological disruption from AI-driven automation, big data, and new visual and voice-based interfaces. All this against a backdrop of economic and political uncertainty which will throw up further challenges to the sustainability of many news organizations, kommenterar Reuters Institute sin rapport.

Här kan du själv läsa rapporten från Reuters Institute.