Globala mediaföretaget Publicis Groupe köper konsultföretaget Sapient för hela 27 miljarder kronor i kontanter.
Sapient fokuserar på tre områden: Global Markets, Government Services och Sapient Nitro.
Global Markets levererar konsulttjänster inom affärstjänster och teknik. Government Services fokuserar all sin kompetens mot den offentliga sektorn och Sapient Nitro jobbar med varumärken, digitalt och omni-channel-affärer.
Alan Herrick som är VD för Sapient kommer att fortsätta vara VD även för det nya bolaget som kommer att ta namnet Publicis Sapient. Så här säger Alan om affären; “This transaction provides substantial value to our shareholders, offers an ideal cultural match for our people and provides an opportunity to share a wealth of new capabilities with our clients. With Publicis Groupe, we have found a partner that accelerates the level of transformation we can drive into the marketplace.”
I fjol uppgick andelen digital annonsering av Publicis totala försäljning till 38,4 procent och koncernchefen Maurice Levy har sedan en tid haft 50 procent digitala intäkter till 2018 som mål. Med förvärvet av Sapient uppnås detta mål med en gång, skriver SVD.