Publicis Groupe köper Epsilon för 41 miljarder kronor

I en av de största martech-affärerna någonsin köper Publicis Groupe företaget Epsilon för 41 miljarder kronor.

Några andra jätteaffärer inkluderar när Publicis köpte Sapient (34 mdkr), Dentsus köp av Aegis Group (45 mdkr) och WPPs köp av Young & Rubicam (43 mdkr).

Epsilon jobbar som bekant med att skräddarsy marknadsbudskap till konsumenter. Bolaget har 9.000 anställda, vilket inkluderar 3.700 Data Scientists.

Förra året drog bolaget in hela 17 miljarder kronor och 97 procent av den intäkten var i USA.

Med köpet hoppas Publicis bli en av de största inom marknadsföring och skapa en “unique end-to-end service”.

Kommer den här affären att påverka oss i Sverige?

Inte på studs men i det långa loppet ja, Allt fler bolags köps upp och förhoppningen hos ägarna är att forma en marknad där konkurrensen blir allt mindre. Och ska du battla med jättar som Google och Facebook så krävs det att du själv blir en jätte.

I videoklippet ovan kan du lyssna på Publicis Groupes vd, Arthur Sadoun, om köpet.