Programmatisk står snart för hälften av displayannonserna

På bara fyra år så har programmatisk annonsering gått från att stå för 13 procent av den totala digitala annonseringen till att stå för 51 procent i år, enligt senaste prognoserna från Zenith.

Rapporten från Zenith heter Programmatic Marketing Forecasts och täcker in 41 marknader. Enligt denna så kommer programmatiskt att fortsätta växa även en under den närmaste framtiden, och öka med 31 procent under 2017 – till att stå för 57 procent av världens digitala reklam.

Som en jämförelse kan man se till annonsering på sociala medier som kommer växa med 25 procent, och online video som beräknas öka med 20 procent under nästa år. Även dessa kommer dock huvudsakligen att köpas och säljas som programmatisk.

Zentih tror att den programmatiska metoden kommer bli den huvudsakliga framöver och efter att nu ha blivit den ledande normen på de stora marknaderna, så växer den snabbt i de mindre regionerna.

Läs mer: Så lyckas du med dina programmatiska kampanjer i mobilen

I takt med att teknologin (kring sådant som datahantering och AI) förbättras och kvaliteten på medier tillgängliga “i programmatiska miljöer” så ser man inte något slut på denna tillväxt framöver.