Adtech företaget Adform har i ett initiativ tillsammans med mediebyrån UM och annonsören American Express samt publicistnätverket Leeads Commercial Partner genomfört en programmatisk kampanj helt utan tredjepartscookies.
Som många redan vet kommer tredjeparts-cookies helt att försvinna under 2023 och Safari och Firefox har redan fasat ut användandet av dessa. Adform som länge strävat efter att finna en lösning på problemet har precis lanserat det nya globala programmet FIRST-PARTY NOW. Ett program möjliggör för annonsörer och publicister att genomföra kampanjer helt utan tredjeparts-cookies. American Express är den första annonsören i Sverige att använda sig av denna metod.
– På American Express gillar vi att ligga i framkant och vi tycker det är oerhört spännande att se att man redan idag kan använda sig utav förstaparts-IDn i en miljö som Safari, där vi finner en stor del av vår målgrupp. Vi vill säkerställa att vi kommer att kunna fortsätta annonsera och utvärdera effektivt även framöver, säger Emma Narving, Marketing Manager på American Express
– Vi ser att andelen publicister som använder dessa lösningar med förstaparts-IDn ökar stadigt
och inom kort kommer även annonsörer att kunna aktivera egna förstaparts-IDn vilket är mycket lovande inför framtiden, avslutar Jenni Strand, Country Manager på Adform.