Maya Garkusha lämnar sin position som Head of Progammatic på GroupM för att starta konsultverksamhet med inriktning på programmatiska köp.
Maya Garkusha har 8 års erfarenhet av köpt media och började sin karriär inom sökordsmarkandsföring på en prisjämförelsesajt i London. Hon fortsatte att jobba med betalt sök fram till 2013 och började därefter att jobba med programmatiska köp på mediebyråsidan.
I takt med att adtech-landskapet utvecklats har det blivit allt svårare för annonsörer och köpare att navigera sig igenom det. Programmatiska köp har sedan en tid tillbaka varit ett etablerat sätt att köpa media på, men inte utan vissa utmaningar kring transparens och den faktiska effekten av köpen. Detta vill Maya lösa.
Byrån kommer främst att agera som en strategisk oberoende partner för annonsörer men också erbjuda bland annat utbildning, rekrytering och on boarding av personal inom området.
“Dessvärre finns det fortfarande för lite kompetens inom området, speciellt utanför Stockholmsområdet, där navet av kompetensen befinner sig rent geografiskt. Annonsörer har inte många aktörer att vända sig till om de exempelvis vill ta steget till en inhouse-funktion, där är min förhoppning att kunna erbjuda något unikt,” säger Maya Garkusha.