Privata marknadsplatser driver på tillväxten inom mobil annonsering

Under fjärde kvartalet 2017 ökade de betalda annonsvisningarna på mobila privata marknadsplatser (PMPs) med 37 procent, jämfört med samma period förra året

PubMatics har publicerat rapporten Q4 1017 Quarterly Mobile Index (QMI), som identifierar trender inom mobil annonsering.

Framgången för mobila PMPs beror på att stora marknadsförare fortsätter öka sina investeringar via programmatiska kanaler. När oron för kvalitet, viewability och transparens ökar erbjuder PMPs annonsörer trygg tillgång till premiuminnehåll, samtidigt som de skyddar sig mot ad fraud och varumärkesrisk. Publicister å sin sida får bättre kontroll över sitt innehåll och närmare samarbete med köpare. Det har lett till att mobila PMP eCPM under 2017 kostade 155% mer än genomsnittet för en visning på en öppen plattform, skriver PubMatic i ett pressmeddelande.

“Den här trenden mot bättre bättre kvalitet och direktprogrammatiska val kommer att fortsätta 2018 i och med att annonsörer fortsätter ställa högre krav inom transaktionskedjan. Branschen måste därför fortsätta jobba för att ge köpare access till högengagerade mobila målgrupper i en varumärkessäker miljö och samtidigt ge säljare bättre överblick och kontroll,” förklarar Rajeev Goel, medgrundare och CEO på PubMatic.

PubMatics nya rapport visar också att mobil header bidding mognat under slutet av 2017, med normaliserade globala tillväxttal. Annonsvisningar via header bidding för mobil webb visar på en tillväxt på 121 procent jämfört med samma period förra året, vilket är jämförbart med desktop-innehåll, som hade en annonsvisningstillväxt på 81% under samma period.

Här är flera upptäckter i rapporten:

  • Volymtillväxt under 2017 var till stor del driven av appar medan mobil webb eCPMs ökade med mer än 50 procent globalt jämfört med samma period förra året.
  • Android operativsystem har tagit en dominerande ledning vad gäller appbaserad annonsering, med åtta av tio betalda appbaserade annonsvisningar på mobiler globalt under 2017. iOS däremot levererade högre eCPMs.
  • Störst volymökning för header bidding betalda annonsvisningsar via mobil webb under 2017 skedde i APAC-regionen (Asien och Stilla Havsområdet), 43 gånger högre under Q4 2017 jämfört med samma period året innan, följt av 4 gånger högre i EMEA och 1,5 gång högre i Nord och Sydamerika.
  • Mobil video fortsätter ta in på desktop under 2017 räknat i eCPMs.