Presentera data som en gud med Tableau

Alla berömda marknadsförare säger att nyckeln till framgång har varit en bra magkänsla, men vad grundar de sin magkänsla på? Data så klart!

Ingen kan förstå sina kunder utan att ha bra data som visar vilka insatser som fungerar, eller inte fungerar, vilka som driver köp av de produkter och tjänster som man marknadsför via alla olika kanaler.

Det blir inte enklare då marknaden blir alltmer fragmenterad och dagens marknadsförare skall ha koll på traditionella mediekanaler som print och TV, samtidigt skall de ha koll på alla nya kanaler som mobilmarknadsföring och sociala medier och samtidigt skall man ha en helhetsbild på alla marknadsföringsinsatser på vad som ger effekt.

Grunden till all framgång är agerbar data, men problemet har alltid varit att det är krångligt att ta fram siffror och dessutom svårt att redovisa dessa på ett enkelt och överskådligt sätt.

Nu finns det bot på problemen med horder av exelark och data som skall kopplas ihop och överföras i Power Point. Tableau har ett enkelt och intuitivt verktyg som alla som förstår exel kan använda. Där man kan samla data från alla tänkbara källor på ett ställe och redovisa dem snyggt och prydligt i det gamla myntade begreppet  “en 360 graders vy” med överblick på allt på ett och samma ställe.

Vill du presentera vad sökordsmarknadsföringen gav för effekt?

Vill du visa vilka kanaler på nätet som genererade flest leads?

Spenderar du timmar med att analysera data i Google Analytics?

Kopplar du ihop med data med flera system för att få en överblick?

Vill du helt enkelt presentera all data på ett och samma ställe?

För att förstå helheten och kunna göra snabba datastyrda beslut behöver marknadsförare verktyg för att samla och presentera data för ledningen så att de enkelt kan se och förstå helheten.