Marknadsföringsföretaget Teads släppte nyligen en studie kring vad som motiverar användare till att använda reklamblockerare (ad blockers). Resultaten visar bland annat att pre-roll annonser tenderar att öka användningen av sådana avsevärt. Läs mer om denna viktiga studie nedan.
Det är företaget Research Now som utförde studien, i vilken 9000 personer ingick. Bland dessa ingick aktiva användare av reklamblockerare, inklusive mobila sådana. Även användare som var medvetna om reklamblockerare men inte använde dessa var en del av studien.
Undersökningen visade att pre-roll annonser räknades till de mest störande och påträngande. Hela 41 procent av användarna som hade installerat reklamblockerare gjorde de på grund av detta självspelande reklamformat.
En stor majoritet – 88 procent – sade också att pop-up annonser var irriterande och påträngande. “Det är talande att ingen av de topprankande utgivarna använder sig av pop-up annonser”, sade Jim Daily från Teads.
Viktigt att påpeka är att nästan tre av fyra användare installerade reklamblockerare direkt på grund av störande reklam, utöver andra motivationsfaktorer som laddningstider eller dataanvändning. Bara 18 procent installerade programmen av ren nyfikenhet.
Hela 71 procent av mobilanvändare och 75 procent av desktopsurfare med adblockers uppgav att de var mindre benägna att återbesöka en sida med påträngande annonsering. Av de som inte hade reklamblockerare installerat var motsvarande siffra 62 procent.
Runt 44 procent (mobila användare) eller 45 procent (dataanvändare) av de som använde sig av adblockers hade blivit tipsade av sina vänner. Av de mobila surfarna hade 26 procent blivit tipsade via muntliga källor, gentemot 34 procent “vanliga” surfare – och 18 procent mobila respektive 11 procent datasurfare hade fått tipsen via sociala medier.
Av de som hade installerat reklamblockerare kunde man också tyda att;
- 67 procent använde Chrome, 37 procent Firefox och 23 procent Safari
- 43 procent var män
- 55 procent hade högskoleutbildning
- 28 procent var i åldrarna 18 till 34
Nu är det nog högst tid för digitala annonsörer att ta till sig dessa siffror, som tydligt visar på vilka annonsformat som riskerar att inte bara få minst effekt, utan till och med kan avskräcka konsumenter.
Läs mer: AdBlock Plus: ”60 million users worldwide can’t be wrong”