PPC-marknadsföringsstrategi: 5 Tips för att lyckas inom din nisch

SponsoredHela denna artikel är reklam från passagen.se

I denna artikel ger vi dig fem konkreta tips för att lyckas med din PPC-strategi. Vi går något djupare in på om hur man bygger en effektiv PPC-kampanj och de bästa metoderna för att driva den. Pay-per-click-annonsering är en typ av online-marknadsföring som låter dig få trafik genom att placera annonser på sökmotorer som Google och Bing. Det finns olika nätverk, som Google Ads (tidigare Google Adwords), Microsoft Advertising (tidigare Bing Ads), Facebook Ads, Apple Search Ads, etc, där du kan posta dina annonser. Dessa nätverk tillåter en ytterst granulär inriktning när du riktar dig mot din egen webbsida och/eller dina kunders. En stor fördel med denna form av reklam är att den är extremt mätbar om du ställer in en korrekt konverteringsspårning. Det innebär inte minst att du exakt vet hur många personer som har klickat eller interagerat med dina annonser och hur många personer som gjorde den första insättningen på din webbplats, så du vet vad som fungerar (och vad som inte gör det).

1. Välj rätt sökord

När du skapar din Google Ads-kampanj är det viktigt att välja rätt sökord. Detta är vad som kommer att avgöra vilka människor som ser din annons och hur mycket du kommer att betala för varje klick.

Exempel på konkurrensutsatta ord

Vissa sökord är mycket dyrare än andra, särskilt de som är av transaktionell art, det vill säga sökord där någon är väldigt nära på att ta ett köpbeslut. Inom nischer som till exempel casino och onliespel är därför sökorden väldigt dyra. Enligt konsumentrådgivaren Passagen.se kan casinorelaterade fraser kosta så mycket som 1 500 kr per klick eller mer. I synnerhet ökar priset i budgivningen när variationer av sökordet kombineras med ord som ”bästa” eller ”nya” (eg. ”bästa casino utan svensk licens”). Vanligtvis skulle vi föreslå att man väljer olika typer sökordsteman/kategorier, som exempelvis: brandade sökord, för att skydda din varumärkestrafik, generiska sökord, för att fånga in ett brett spektrum av sökningar, och långa sökningar med 5+ ord för att få in lite billigare trafik. Använd Google Ads sökordsplaneringsverktyg för att undersöka och upptäcka nya potentiella sökord som du kan rikta in dig på och få volymer och kostnad per klick för dessa sökord. Undvik också att använda bred sökordsmatchning då det kan ge dig irrelevant trafik och kan öka dina kostnader för varje kund du får in.

2. Skapa övertygande annonskopior

Det du behöver är en annons som fångar dina potentiella kunders uppmärksamhet, väcker deras nyfikenhet och övertygar dem om att registrera sig på din webbplats i stället för hos din konkurrent. Ju mer specifik annonskopian är för de sökord du använder, desto bättre CTR (klickfrekvens) får du. Till exempel, om någon söker efter att placera en satsning på Manchester United, men din annonskopia säger “Satsa pengar på West Bromwich” eller helt enkelt “Satsa online med [företag]”, är det mindre troligt att personen klickar på din annons. Bra och relevant annonskopia ökar också din sökordskvalitetsscore, vilket leder till billigare CPC:er (kostnad per klick) och att du visas i fler auktioner. Googles bästa praxis för annonser är att ha två ETAs (Expanded Text Ads) och 1 RSA (Responsive Search Ads). När du använder ETAs föreslås det att ha ditt erbjudande och dina sökord i rubrik 1 och 2, använd rubrik 3 för en annan USP, eftersom rubrik 3 ibland inte visas i annonserna. När du använder RSAs, försök att använda alla 15 rubriker och 4 beskrivningar, gör dem så unika som möjligt för att få en “Bra” eller “Utmärkt” annonsstyrka. Mycket viktigt är att använda CTA (Call to Action) i din annons, som till exempel “Få upp till 2000 kr i casinobonus”, “Registrera dig hos [företag]”, “Kräv dina 200 kr i ett gratissnurr”. Det är självklart viktigt att inte vilseleda kunderna, om du har kvalificeringskrav, som att sätta in x-belopp eller satsa x-belopp, bör du också nämna det, till exempel “Satsa 500 kr och få en bonus på 1000 kr”. När du skapar annonser, se till att de följer alla regler för ansvarsfullt spelande och följer säkrare regler för spelreklam. Som exempel gäller dessa regler i Sverige när man annonserar för spelaktiviteter (hämtade från Spelinspektionen.se). Det är också viktigt att notera att marknadsföring av spel inte får: ·  Visa, godkänna eller uppmuntra spelbeteende som är samhälls- eller ansvarsfullt eller som kan leda till ekonomisk, social eller emotionell skada ·  Utan hänsyn exploatera känslor, ambitioner, godtrogenhet, bristande erfarenhet eller kunskap hos barn, unga personer eller andra sårbara personer ·  Föreslå att spelande kan erbjuda en flykt från personliga, professionella eller utbildningsrelaterade problem, såsom ensamhet eller depression ·  Föreslå att spelande kan vara en lösning på ekonomiska problem, ett alternativ till anställning eller ett sätt att uppnå ekonomisk säkerhet ·  Visa spel som oumbärligt eller som högsta prioritet i livet, till exempel över familj, vänner eller professionella eller utbildningsmässiga åtaganden ·  Föreslå att spelande kan förbättra personliga egenskaper, till exempel att det kan förbättra självbild eller självkänsla, eller att det är ett sätt att få kontroll, överlägsenhet, erkännande eller beundran ·  Föreslå grupptvång att spela eller förlöjliga avhållsamhet ·  Koppla samman spelande med frestelse, sexuell framgång eller ökad attraktivitet ·  Visa spel i en kontext av hårdhet eller koppla det till motståndskraft eller vårdslöshet ·  Föreslå att spelande är en rite de passage ·  Föreslå att ensamt spelande är att föredra framför socialt spelande ·  Vara troligtvis av särskilt intresse för barn eller unga personer, särskilt genom att avspegla eller associeras med ungdomskultur

3. Optimera din landsida för att konvertera 

För att få folk att registrera sig – och till slut köp en produkt eller en tjänst – hos ditt företag måste du optimera din landningssida ordentligt. Detta innebär att du bör ha en lockande rubrik, ett starkt värdeförslag och göra det lätt för människor att registrera sig och göra insättningar. Du bör också se till att den viktigaste informationen är synlig ovanför “the fold” som ditt erbjudande “Matchad insättningsbonus upp till £500” och ha en tydlig CTA (Call to action) som “Gå med nu”, “Registrera nu”, etc. En av de viktigaste funktionerna på vilken företagswebbplats som helst idag är att se till att den laddas snabbt och har utformats med mobila webbläsare i åtanke, många av de stora operatörerna skapar mobilförstasidor och lämnar skrivbordet lite efter sig. Anledningen till att detta är så viktigt är att människor oftare besöker webbplatser från sina telefoner än från större skärmar, vilket kan göra navigering på en redan överbelastad sida ännu mer besvärlig än nödvändigt. Vi rekommenderar att du också testar din webbplats på mobila enheter, och om den inte är responsiv för mindre skärmar kan du kanske kontakta en webbdesigner eller utvecklare för att hjälpa till att uppdatera koden. Använd Google Lighthouse-audit för både skrivbord och mobil för att få den bästa möjliga poängen när det gäller prestanda, användarvänlighet, tillgänglighet och SEO.

4. Testa, testa och optimera!

Testning och optimering av dina kampanjer kommer i slutändan att avgöra deras framgång. Genom att göra A/B-testning och analysera data från olika källor kan du få en bättre bild av vad som fungerar och vad som inte gör det i dina PPC-kampanjer. Det är viktigt att skapa en grundlig plan, en hypotes, ställa in Google Data Studio-dashboard för att spåra testet och låta testet köras i minst 30 dagar utan att röra det. Några testexempel: Ad copy test för att se vilken annons som får kunderna att klicka mer. KPI: CTR Kreativa tillgångar (bild / video) test för att se vilken tillgång som får folk att klicka på din annons. KPI: CTR Landingssida test för att se vilken landningssida som får kunderna att registrera sig och göra insättningar mer. KPI: Klick till registrering %, FTDs Budstrategitest för att se vilka budstrategier som levererar bättre resultat övergripande. KPI: FTDs Låt inte bara slumpen avgöra, låt data visa vad som fungerar.

5. Glöm inte att optimera dina bud

Det finns många budstrategier tillgängliga i Google Ads eller andra annonsplattformar. När du använder Manual CPC-strategin kommer det mesta av din tid att gå åt till att justera bud, vilket kan vara mycket tidskrävande, men du har mer kontroll över vad du spenderar. Du vill hitta en optimal position där dina annonser syns när Google tog bort det genomsnittliga positionsmåttet, lämnade de kvar ”top impression share %” och ”absolute top impression share %” för att bestämma din position i auktionen/SERPen (rankingen). ”Top impression share %” är hur många gånger din annons visas på första sidan på vilken position som helst, beroende på annonsdjupet. Måttet ”Absolute top impression share %” är hur många gånger din annons visas på första positionen. Vad du vill sikta på är att få nästan 100% top impression share, och en låg absolut top impression share någonstans runt 10%. Ju högre top impression share-procent du har, desto mer kommer du att betala, så du måste hitta ett optimalt bud för en optimal position där du inte spenderar för mycket och samtidigt får konverteringar. Använd sökordsverktyg som KeywordTool.io eller Google Keyword Planner Tool för att ta reda på hur mycket dina konkurrenter betalar och vilka termer de fokuserar på. Med denna information kan du anpassa dina bud till konkurrensen och få mer exponering! Att använda en automatisk budstrategi kan vara dyrt i början eftersom algoritmen behöver lära sig och du behöver ha en bra kontokonstruktion att börja med, men sedan behöver du inte oroa dig för buden och visas i auktioner som sannolikt kommer att konvertera.

Extra Tips

Att använd negativa sökord Negativa sökord kan vara ett mycket bra sätt att förhindra vissa sökord från att visas i dina sökfrågor, särskilt sökord som kan ha efterlevnadsproblem som “spelproblem” eller “spela under 18 år”, etcetera. Försök att använda breda ord som “problem”, “beroende”, etcetera, och inte vara alltför detaljerad som “spelberoende”, eftersom det kommer att fånga fler potentiellt oönskade frågor. Bra sökord att exkludera är naturligtvis också vuxna eller pornografiska sökord, eftersom du förmodligen inte vill visas med dessa sökord.