Postnord älskar Sponsrade Artiklar och Expressen är största publicist

Företaget SUNT Content har kartlagt marknaden för Sponsrade Artiklar under oktober månad. Här kan du läsa flera intressanta observationer för ett annonsformat som växer.
Under Oktober månad har SUNT Content spårat över 440 true native (“sponsored content”) artiklar på drygt 15 större svenska sajter.
Volymen indikerar en spenderad budget på över 15 miljoner SEK i Oktober 2017. Därmed skulle hela true native marknaden i Sverige ligga på cirka 200 MSEK om året.
Några andra insikter är:

  • Postnord, Nordea & IKEA är de mest frekventa annonsörer
  • Största publicisterna är Expressen, Omni och SvD
  • Vissa publicister pushar för användning av speciella kampanjsidor – men “vanliga” artikelsidor används klart oftast
  • Enbart var 5e annonsör kör kampanjer på fler än 1 sajt
  • Snittet är 10-15 sponsrade artiklar per vecka per publicist i toppskiktet. För mindre sajter är snittet 1-5 artiklar
  • Tre vanligaste rubrikerna innehåller – Tips, Insikt eller du/läsare
  • Stock-bilder eller bilder på personer är vanligast
  • Business/Finance, Home&Garden, Personal Finance är de vanligaste kategorierna
  • De flesta kampanjer startar på måndagar

Se hela rapporten här