Positiva upplevelser är bättre än annonser online

Med hjälp av digital teknologi och positiva användarupplevelser så kan man öka mängden klick på ett bättre och “schysstare” sätt än med annonser. Personligt, interaktivt och användbart är några av nyckelorden.

Detta menar Pratham Mittal från marketing-företaget Venturepact i en artikel på Techcrunch. Dagens konsumenter, menar han, är allt svårare att nå med traditionella annonser – “ads don’t work anymore”. Det finns för många av dem, och det svårt att nå ut till de allt mer avtrubbade nätanvändarna.

Läs mer: ”Viewability” sjunker dramatiskt i Storbritannien – kan samma sak hända i Sverige?

Sponsrat innehåll, som annars ses som framtidens lösning av många, är enligt Mittal inte heller något att satsa på av samma anledningar – det är för svårt att permanent nå fram genom bruset. Istället så ska annonsörer och företag satsa på en ny typ av marknadsföring, som ska fungera lite som framgångsrika raggningsförsök – skapa intresse för dig själv genom att visa konsumenten spännande och lärolika upplevelser.

Mittal ger några tips på upplevelser som “skapar minnesvärda upplevelser och stunder som är interaktiva, personliga, ger mervärde och bygger tillit”.

Kalkylatorer – En massa internetsökningar är i frågeform – ge konsumenterna möjligheten att besvara från själv med interaktiva kalkylatorer. Låt dem beräkna sådant som kostnadskalkyler, köpvärde eller varför inte risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

“Graders” – Betyg. Alla gillar att få positiva omdömen, och samtidigt med detta så kan de ge dig en mängd engagemang och data. Man kan exempelvis hjälpa konsumenter att effektivisera sin nättrafik genom några enkla riktlinjer – något som ger dem känslan av att bli bättre på något och dig en massa data kring deras nätvanor. Andra “betygsverktyg” kan vara sådant som har att göra med hälsa och matvanor, till exempel.

Communities – många konsumenter kollar upp varor på forum eller communities innan de gör ett köp (i synnerhet sådant som rör hobby eller arbetsrelaterade produkter). Genom att låta dem diskutera dessa saker på ditt eget forum bygger man tillit och får en massa information kring vad ens kunder söker efter (för att inte tala om mängden söktrafik som leder till ens hemsida!).

Spel – med “spel” så menas allt från lojalitetsprogram till faktiska arkad-lika spel, som alla tilltalar användarnas behov av att uppnå ett mål. Om detta lyckas så kan det leda till höga engagemangsnivåer och ökad medvetenhet kring varumärket.

“Agumented Reality” – spel som supermegasuccén Pokemon Go är ett exempel på hur framgångsrik denna teknologi kan vara för att skapa engagemang. På samma sätt så kan man erbjuda konsumenter möjligheten att “prova” en vara (smink eller möbler) utan att man ens behöver lämna hemmet via en AR-app, såsom L’Oréals sminkapp eller IKEAs möberplaceringsapp. Utöver möjligheten att prova varor hemifrån så får man också personlig information om vad konsumenten gillar och kan anpassa annonserna till detta.

Det här är alla spännande tips, även om jag tror man ska vara försiktig med datainsamlandet – det kan vara väldigt viktigt att vara transparent och ärlig kring detta med konsumenten. Många känner sig obekväma med anonymt informationsinsamlande.

Om du vill använda dig av nya metoder för din digitala annonskampanj så ska du klicka här.