När jag sitter och gör en sökordsanalys för mediebranschen upptäcker jag att “Pornhub” är det sökord som drar mest trafik till Resumé.
Det är klart som korvspad att det är just porren som drar mest trafik på nätet. Följt av gambling, katter och hundar och sen någon hype som när Kim Kardashian skulle “break the internet” med sin rumpa.
Visst är det komiskt att just anrika Resumé har “Pornhub” som bästa organiska sökord på Google. Men vad skulle livet vara om vi inte fick oss ett litet skratt ibland.
Efter lite mer gräv upptäcker jag att Resumé sett samma sak som jag, och faktiskt taggat upp just Pornhub. Här gäller det att maximera inflödet av klick från Google. Även Bonnier vill ju sko sig på porren, och det finns ingen skam i det.
Andra sökord som drar trafik till sajten är “Magdalena Graaf”, “Lajkat”, “fria tider” och “Martin Timell”. Så porr, en glamourmodell, click bait, rasister och en #metoo – branschnära sökord.
Hur vet jag allt det här?
Det finns bra SEO-verktyg som du kan använda för att se vilka sökord som drar mest trafik till sajter. Du kan använda dem för att se hur konkurrenter positionerar sig, vilka ord de köper och vilka som drar mest trafik organiskt. Helt suveränt när du vill få mer trafik från Google och förbättra dina placeringar i sökresultaten.
Eller som vi säger i Finland!
Det är ingen skam att sko sig, även om mor tittar åt andra hållet.